Finns det något som heter tänkolism?

Definition av beroende

Att vara beroende av något är att inte kunna sluta med det. Vanligt är att man är beroende av en viss substans, till exempel alkohol, vilket kallas alkoholism. Även nikotin och många illegala droger är beroendeframkallande.

Man kan även vara beroende av att utföra vissa handlingar. En sentida trend är att se många vardagliga företeelser som potentiellt beroendeframkallande. Detta inkluderar TV, sex, mat, motion, Internet och TV-spel. En typ av beroende som är så vanlig och skadlig att den anses vara en psykiatrisk diagnos är spelberoende, då man är beroende av att spela om pengar, till exempel på spelautomater eller nätpoker.

Nära anhöriga till beroende lider också av beroendet. Att tvångsmässigt försöka hålla alkoholisten man har som partner nykter, kallas för att vara medberoende.

Källhänvisning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende    2009-03-20

Jag tänker för mycket men det förnekar jag
och om du frågar mig om sanningen så tvekar jag
(Fritt efter Petter)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0